آنچه باید در مورد این 5 کیست­ تخمدان بدانید

کیست­ تخمدان

کیست­ تخمدان اکثرا خوش خیم هستند، اما درک علائم و درمان آن­ها می­تواند مفید باشد.

کیست­ تخمدان بخشی شایع در تخمک گذاری است و ممکن است عوارضی داشته باشد که می­تواند بر سلامت باروری و جنسی زنان تأثیر بگذارد. درک انواع کیست­ها و برنامه­های درمانی می­تواند به شما کمک کند تا سلامت جنسی و باروری خود را کنترل کنید.

انواع رایج کیست­ تخمدان

شایع­ترین انواع کیست­ تخمدان، فولیکولی، جسم زرد، اندومتریوما، درموئید و سیستادنوما هستند. این کیست­ها می­توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند و نوع خاص آن برنامه درمانی را تعیین می­کند.

کیست­ تخمدان

کیست­های فولیکولی

در طی تخمک گذاری زمانی که فولیکول طبق معمول تخمک را آزاد نمی­کند و فولیکول به رشد خود به کیست ادامه می­دهد، تشکیل می­شود. این کیست­ها معمولاً علائمی ایجاد نمی­کنند و در نهایت ناپدید می­شوند.

کیست جسم زرد

زمانی رخ می­دهد که فولیکول تخمک را به طور طبیعی آزاد می­کند، اما کیسه خالی فولیکول کوچک نمی­شود و با مایع پر می­گردد و باعث ایجاد کیست می‌شود. این کیست­ها ممکن است خونریزی کرده و باعث درد شوند، اما به طور کلی پس از چند هفته از بین می­روند.

کیست­های اندومتریوما

(همچنین به عنوان کیست­های شکلاتی شناخته می­شوند) می­توانند در نتیجه اندومتریوز ایجاد شوند. این کیست­ها با خون و بافت آندومتر پر می­شوند. این کیست­ها معمولا از بین نمی­روند و باید با جراحی برداشته شوند.

کیست‌های درموئید

معمولاً در رحم ایجاد می‌شوند و می‌توانند در بیشتر عمر ما مورد توجه قرار نگیرند و اغلب نیازی به مداخلات پزشکی ندارند.

کیست‌های سیستادنوما

با مایع رقیق پر شده و معمولاً خوش خیم هستند. اغلب اوقات سیستادنوما دوباره جذب می‌شود، بنابراین اکثر پزشکان برنامه درمانی «صبر کن و ببین» را تجویز می‌کنند، زیرا تنها در صورت بزرگ شدن مشکل ساز می‌شوند.

اکثر کیست­ها خوش خیم هستند و به ندرت سرطانی می­شوند. هنگامی که کیست پیدا می­شود، اکثر پزشکان ابتدا زمان پاک شدن آن را می­دهند زیرا اکثر کیست­ها در زمان تخمک گذاری رخ می­دهند و پس از آزاد شدن تخمک دوباره جذب می­شوند. با این حال، اگر کیست جذب نشود، سفت باشد، بزرگ شده باشد یا علائم ثانویه ایجاد کند، پزشک ممکن است جراحی لاپاراسکوپی را برای تخلیه، برداشتن و آزمایش بافت برای بدخیمی توصیه کند.

چه زمانی باید نگران کیست­ تخمدان بود

در حین انجام بازی، مهم است که علائم خود را زیر نظر داشته باشید، زیرا وقتی کیست بزرگ می­شود، پیچ خورده یا پاره می­شود، می­توانید عوارض جانبی جدی را تجربه کنید.

شایع­ترین علائم شامل نفخ، درد مزمن لگن، سنگینی لگن، مشکل در ادرار کردن یا تکرر ادرار، خونریزی نامنظم یا شدید و درد در حین رابطه جنسی است.

کیست­ها بیشتر در طول معاینه لگن و سونوگرافی پیدا می­شوند. هنگامی که چندین کیست در یک زمان رخ دهند یا هنگامی که علائمی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و رشد غیر طبیعی مو نیز ایجاد شود، ممکن است سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  تشخیص داده شود. اگر درد، نفخ و ناراحتی را تجربه می­کنید که بر فعالیت­های روزانه شما تأثیر می­گذارد، متخصص زنان ممکن است جراحی لاپاراسکوپی را برای تعیین نوع کیست شما و احتمال تشکیل کیست در آینده توصیه کند.

صرف نظر از نوع کیست، کیست­های تخمدان می­توانند باعث مقاربت دردناک شوند که می­تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی زنانه شود. کیست­های مکرر تخمدان همچنین می­تواند به چرخه قاعدگی شما آسیب برساند و نشانه­ای از یک بیماری مزمن تاثیرگذارتر مانند آندومتریوز یا تخمدان پلی کیستیک باشد. در چنین مواردی، جراحی لاپاراسکوپی متداول‌ترین درمان توصیه شده است، زیرا کمترین تهاجم را دارد و به متخصص زنان امکان دسترسی به کیست را می‌دهد. فراتر از درمان علائم، این روش تشخیص زود هنگام یک کیست بالقوه سرطانی را تضمین می­کند.

روش لاپاراسکوپی نسبتا ساده است. شما را تحت بیهوشی عمومی می‌خوابانند و پزشک یک برش کوچک در ناف یا نزدیک ناف شما ایجاد می‌کند و یک دوربین کوچک برای پیدا کردن کیست وارد می‌کند و مایع را قبل از گرفتن یک نمونه بافت کوچک تخلیه می‌کند.

پزشک شما معمولاً هر دو تخمدان، رحم و اندام­های اطراف را برای علائم دیگر رشد و اندومتریوز بررسی می­کند. به دنبال این روش، باید فعالیت خود را با بهبودی بدن محدود کنید. ممکن است نفخ و فشار ناشی از گاز در حفره شکم را تجربه کنید.

شما باید نسبتاً سریع، ظرف یک تا دو هفته بهبود پیدا کنید و پزشک شما نتایج را در قرار ملاقات بعدی بررسی خواهد کرد. کیست تخمدان می­تواند یک یافته نگران کننده باشد، اما با مستندات مناسب و ویزیت­های معمول زنان، مدیریت کیست تخمدان امکان پذیر است.

منبع : https://getmegiddy.com/5-common-ovarian-cysts

خرید پریودباکس

Share it :

2 فکر در مورد “ آنچه باید در مورد این 5 کیست­ تخمدان بدانید

  1. سوگل گفت:

    آزمایشی برای فهمیدن کیست تخمدان وجود داره؟

    1. muharramnia گفت:

      بهترین روش انجام سونوگرافی است که هر گونه کیست را نشان می دهد. انجام آزمایش خون و بررسی هورمون های FSH و LH و همچنین مقدار CA-125 (تست تومور مربوط به تخمدان) برای فهمیدن کیست تخمدانی استفاده می شود. اگر تغییرات در دوره پریودی یا دردهای شدید دارید حتما یک آزمایش هورمونی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...