IUI چیست؟ همه آنچه که باید در ارتباط با آن بدانید

درمان ناباروری با IUI

اگرچه ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما تلقیح داخل رحمی یا IUI یکی از کم تهاجمی ترین روش های باروری است به خصوص در مقایسه با لقاح آزمایشگاهی یا I.V.F.. در طی I.V.F، تخمک های یک زن با جراحی از تخمدان های او خارج می شود تخمک با اسپرم مرد بارور شده و در آزمایشگاه به جنین تبدیل می شود و سپس به رحم زن منتقل می گردد. اما IUI بسیار ساده تر است. اسپرم مرد از طریق یک کاتتر نرم وارد رحم می شود. اکثر زنان چیزی را احساس نمی کنند و تنها این عمل چند دقیقه طول می کشد.

در طول دوره IUI در کلینیک باروری چه اتفاقی می افتد؟

یک چرخه معمولی IUI از ابتدای پریود شروع می شود و با انجام آزمایش خون بارداری، حدود دو هفته پس از IUI، پایان می یابد. ابتدا، در روز دوم یا سوم پریودی از شما آزمایش خون می‌گیرند تا تأیید شود که باردار نباشید. پزشکان شما اغلب یک سونوگرافی ترانس واژینال برای بررسی پوشش داخلی رحم و فولیکول های تخمدان شما انجام می دهند. در طول هفته‌های قبل از تخمک‌گذاری، پزشک چندین سونوگرافی‌ انجام می‌دهد تا مطمئن شود که پوشش رحم شما ضخیم شده و فولیکول‌های شما در حال رشد هستند. زمانی که حداقل یک فولیکول بالغ در سونوگرافی بیش از 20 میلی متر اندازه گیری شود، تخمک گذاری به زودی اتفاق می افتد. در این مرحله، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که یک آمپول محرک hCG که حدود 36 ساعت پس از تزریق باعث تخمک گذاری می شود را تزریق کنید. یا ممکن است پزشک به شما بگوید که به اندازه گیری سطح هورمون LH (که 24 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری به اوج خود می رسد) در ادرار خود با یک آزمایش خانگی ادامه دهید. وقتی آزمایش نشان داد که سطح LH شما به اوج خود رسیده است، IUI معمولاً روز بعد انجام می شود. اگر از اسپرم مردتان استفاده می کنید، او باید حتما در روز IUI شما برای دادن نمونه به کلینیک بیاید و کلینیک باروری نمونه را باید برای لقاح آماده کند. این فرآیند شامل شستن نمونه منی برای حذف مواد ناخواسته مانند اسپرم غیر متحرک، گلبول‌های سفید خون و پروستاگلاندین‌ها (مواد شیمیایی هورمون‌مانند که می‌توانند در صورت رسوب در رحم باعث گرفتگی دردناک شوند) است.

اگر از اسپرم منجمد استفاده می کنید، کلینیک آن را در صبح روز IUI شما ذوب می کند. در طول IUI، پزشک یک اسپکولوم را به واژن شما وارد می کند و یک کاتتر نازک و انعطاف پذیر را از طریق دهانه رحم شما می گذراند تا اسپرم را در رحم تزریق کند. کل فرآیند معمولاً حدود 5 دقیقه طول می کشد. پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که حدود 10 دقیقه بعد از عمل دراز بکشید تا از احساس سبکی سر یا سرگیجه جلوگیری کنید. حدود یک هفته بعد، بسیاری از کلینیک‌های باروری سطح پروژسترون شما را با آزمایش خون بررسی می‌کنند تا مشخص کنند که آیا واقعاً در زمان انجام عمل، تخمک‌گذاری کرده‌اید یا خیر. (اگر این کار را نکردید، احتمال موفقیت این روش بسیار کمتر است). حدود دو هفته بعد از IUI، از شما آزمایش خون می‌گیرند تا ببینید باردار هستید یا خیر. برای اکثر زنان، این «انتظار دو هفته‌ای» سخت‌ترین بخش چرخه IUI است. وجود هر  علامتی که تجربه می کنید می تواند در شما استرس ایجاد کند. آیا درد سینه های شما به این معنی است که در شرف پریود شدن هستید؟ یا به این معنی است که شما باردار هستید؟ فقط آزمایش خون تایید قطعی را ارائه می دهد.

ovulation induction IUI چیست؟ همه آنچه که باید در ارتباط با آن بدانید مدبی

آیا مصرف دارو لازم است؟ و اگر چنین است، کدام داروها را باید مصرف کنیم؟

اگر هیچ مشکل باروری شناخته شده ای ندارید اگر پزشکتان تشخیص داده باشد که همسرتان ناباروری با عامل مردانه دارد. ممکن است در دوره های اولیه IUI نیازی به دارو نداشته باشید. اما اگر برای باردار شدن مشکل داشته اید پزشک ممکن است داروهای خوراکی یا تزریقی خاصی را برای شما توصیه کند که می تواند به شما کمک کند تخمک بیشتری آزاد کنید. در گذشته، گاهی اوقات برای زنانی که تحت IUI قرار می‌گرفتند، تزریق‌های گنادوتروپین تجویز می‌شد که تخمدان‌ها را تحریک می‌کرد تا فولیکول‌های متعدد آزاد کنند، اما مطالعات نشان داده‌اند که احتمال چندقلوزایی با گنادوتروپین نسبت به دو داروی کلومیفن سیترات یا لتروزول برای تحریک تخمک‌گذاری وجود دارد. کلومیفن (کلومید یا سروفن)، در حال حاضر تنها داروی خوراکی است که برای تحریک تخمک گذاری تایید شده است. با تحریک فولیکول ها در تخمدان ها باعث رشد تخمک می شود. اما مطالعات نشان داده‌اند که لتروزول (Femara)، یک داروی سرطان سینه که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند یک داروی غیرقابل برچسب موثر برای القای تخمک‌گذاری باشد. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده اند که این دارو در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS موثرتر از کلومیفن است. در نتیجه، لتروزول به طور گسترده برای القای تخمک گذاری استفاده می شود.

یکی دیگر از داروهایی که معمولاً تجویز می شود، واکسن گنادوتروپین جفتی انسانی است که به عنوان واکسن محرک hCG (Ovidrel) نیز شناخته می شود. حدود 12 تا 36 ساعت قبل از انجام عمل IUI به زیر پوست تزریق می شود و افزایش هورمون لوتئینیزه کننده را تقلید می کند که به بدن شما می گوید تخمک گذاری کند. برای بسیاری از زنانی که تحت IUI قرار می گیرند، این داروها می توانند درمان را تغییر دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه اولیه که در سال 1999 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد که از 932 زوج با ناباروری غیرقابل توضیح، آنهایی که هورمون محرک فولیکول را با IUI دریافت کرده بودند، تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که بدون IUI داشتند باردار شدند. داروها. با این حال، مهم است که در مورد عوارض جانبی و خطرات احتمالی این داروها با پزشک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، تزریق hCG می تواند باعث سندرم تحریک بیش از حد تخمدان شود، وضعیتی که می تواند منجر به درد و تورم تخمدان شود. پزشک می تواند به شما کمک کند تا فواید بالقوه دارو را در مقابل خطرات احتمالی ارزیابی کنید.

آیا آی یو آی ضرر دارد؟

قرار نیست آی یو آی صدمه بزند. دکتر مارتا نوئل، استادیار مامایی، زنان و علوم تولید مثل در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت: “برای اکثر زنان، این واقعاً بسیار ساده است.” “شما نباید چیزی را احساس کنید.” برخی از زنان ممکن است اسپکولوم را که معمولاً روغن کاری نشده است، ناراحت کننده بدانند. گاهی اوقات، کاتتر نیز می تواند ناراحتی ایجاد کند، به خصوص اگر تنگی دهانه رحم دارید و راه عبور از دهانه رحم باریک است.

آیا می توانم بعد از IUI فعالیت های عادی خود را از سر بگیرم؟

بعد از IUI، تقریباً هر کاری را که قبلاً انجام می‌دادید، می‌توانید با دو استثنا انجام دهید. دکتر پائولا سی برادی، متخصص غدد تولید مثل و متخصص ناباروری در NewYork-Presbyterian/ گفت: بهتر است تا دو هفته قبل از آزمایش بارداری از جکوزی و سونا پرهیز کنید زیرا این موارد می توانند برای جنین در حال رشد مضر باشند. مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا.

میزان موفقیت آی یو آی چقدر است؟

پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. این تا حد زیادی به سن شما و اینکه چرا در وهله اول IUI دریافت می کنید بستگی دارد. دکتر برادی گفت: «داده‌های واقعی در مورد میزان موفقیت IUI به‌طور شگفت‌آوری سخت است، زیرا مطالعات شامل جمعیت‌های مختلف بیماران، سن، تشخیص ناباروری و غیره است.»

چند نکته

  • تلقیح داخل رحمی یا IUI یک روش باروری غیر جراحی است که در آن اسپرم از طریق یک کاتتر نازک و انعطاف پذیر به رحم زن تزریق می شود.
  • این زمان درست قبل از تخمک گذاری رخ می دهد و چند دقیقه طول می کشد تا انجام شود.
  • زنان اغلب IUI را قبل از انجام درمان‌های باروری گران‌تر و تهاجمی‌تر مانند لقاح آزمایشگاهی یا I.V.F امتحان می‌کنند.
  • میزان موفقیت ممکن است بین 20 تا 50 درصد احتمال بارداری در طی چند دوره IUI متغیر باشد. بنابراین اگر موفق به حاملگی نشدید، خودتان را سرزنش نکنید.
  • میزان موفقیت شما معمولاً به سن شما و دلیل دریافت IUI در وهله اول بستگی دارد.
  • IUI قرار نیست به شما آسیب برساند، اگرچه ممکن است بعد از آن کمی گرفتگی احساس کنید.

خرید رپید تست باروری بانوان

Share it :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...