علائم باروری زنان چیست؟

علائم باروری زنان

علائم باروری زنان شاخص­هایی هستند که می­توانند به ما در تعیین زمان تخمک گذاری کمک کنند. تشخیص زمان تخمک گذاری یک زن زمانی که به دنبال بارداری است مهم می شود زیرا روزهای نزدیک به آن احتمال ملاقات تخمک و اسپرم و لقاح بیشتر است. بنابراین، این روزها، بارورترین روزهای زن است. در یک سیکل قاعدگی منظم، تخمک گذاری 14 روز پس از شروع آخرین قاعدگی اتفاق می­افتد. بر این اساس، تقویم­هایی وجود دارد که به شما امکان می­دهد بارورترین روزهای تلاش برای باردار شدن را محاسبه کنید. با این حال، چرخه­های قاعدگی همیشه منظم نیستند، بنابراین زمان تخمک گذاری ممکن است حتی در همان زن از یک سیکل به چرخه دیگر تغییر کند. به همین دلیل است که فهم این علائم از باروری زنانه می­تواند بسیار مفید باشد. با این حال، به شدت توصیه می­شود که فقط در این روزهای بارور، وسواس برنامه ریزی جنسی نداشته باشید. چنین برنامه ریزی و کنترلی می­تواند استرس ایجاد کند که بر خلاف آنچه مورد نظر است، می­تواند در جستجوی حاملگی نتیجه معکوس داشته باشد.

مخاط دهانه رحم

مخاط دهانه رحم یکی از شاخص­هایی است که به ما امکان می­دهد تا بفهمیم یک زن در چه زمانی در چرخه قاعدگی خود قرار دارد. این ترشحات از دهانه رحم است که در دوره قبل و بعد از تخمک گذاری کم، مات و چسبناک است. با این حال، هنگامی که تخمک گذاری نزدیک می­شود (و به دلیل عملکرد استروژن­ها)، مخاط دهانه رحم فراوان­تر، شفاف­تر، الاستیک­تر و نازک­تر می­شود (می­توان آن را بین انگشتان شما حدود 10 سانتی متر کشید). بنابراین، معمولاً گفته می­شود که مخاط دهانه رحم در زمان نزدیک شدن به دوره تخمک گذاری شبیه سفیده تخم مرغ خام است. علاوه بر این، زن ممکن است احساس مرطوب بودن را احساس کند.

علائم باروری زنان

به لطف ویژگی­هایی که مخاط دهانه رحم در زمان تخمک گذاری به دست می­آورد، صعود اسپرم به سمت رحم آسان­تر می­شود. در مقابل، خواص مخاط دهانه رحم در بقیه دوره قاعدگی مانعی ایجاد می­کند و مانع حرکت اسپرم می­شود. بنابراین، دانستن چگونگی تشخیص ظاهر مخاط دهانه رحم در دوره تخمک گذاری به زن این امکان را می­دهد تا بارورترین روزهای خود را تخمین بزند.

موقعیت دهانه رحم

موقعیت دهانه رحم نیز می­تواند نشانگر باروری زنان باشد. در نیمه اول سیکل قاعدگی، قبل از تخمک گذاری، دهانه رحم سفت، بسته، خشک و نسبتاً پایین است. در نزدیکی تخمک گذاری، دهانه رحم نرم و باز می­شود و بالا می رود و مسیر اسپرم را تسهیل می­کند. ظرف چند روز دهانه رحم دوباره سفت و بسته می شود.

Picture1 6 علائم باروری زنان چیست؟ مدبی

دمای پایه بدن

دمای پایه در زنان در طول چرخه قاعدگی متفاوت است. هنگامی که تخمک گذاری اتفاق می­افتد، دمای بدن زن معمولاً 0.5 درجه بالاتر از حد طبیعی است که دلیل آن افزایش سطح پروژسترون است. به همین دلیل، می­توان با اندازه گیری روزانه دمای پایه برای تشخیص چنین افزایشی، تعیین کرد که آیا یک زن تخمک گذاری کرده است یا خیر. برای اجرای صحیح این روش، توصیه­های زیر ممکن است مفید باشد:

  • دمای استراحت خود را هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب اندازه بگیرید.
  • همیشه از همان دماسنج استفاده کنید.
  • به دما و همچنین هر دلیلی که می تواند یک تغییر را توضیح دهد توجه کنید.
Picture1 7 علائم باروری زنان چیست؟ مدبی

تشخیص هورمون LH

در یک چرخه قاعدگی طبیعی، حدود 36 ساعت قبل از تخمک گذاری، سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) در زنان افزایش می یابد. بر این اساس، اکنون روش‌هایی وجود دارد که می‌توان در خانه از آن ها برای تشخیص هورمون LH در ادرار استفاده کرد و بنابراین تخمک‌گذاری را تخمین زد و بارورترین روزها را دانست. مزیت اصلی این نوع آزمایش هورمون LH این است که زمان تخمک گذاری را قبل از وقوع آن تشخیص می­دهد، بنابراین هنگام برنامه ریزی برای جستجوی بارداری می­تواند بسیار مفید باشد.

سایر علائم باروری در زنان

علاوه بر همه موارد فوق، ممکن است نشانه­های ظریف دیگری نیز وجود داشته باشد که نشان می­دهد یک زن در بارورترین روزهای خود است. به عنوان مثال، زنان اغلب در زمانی که در بارورترین روزهای خود هستند، افزایش میل جنسی دارند. با این وجود، زنانی نیز هستند که از انواع خاصی از درد ناشی از خود فرآیند تخمک‌گذاری رنج می‌برند، بنابراین می‌توانند زمان تخمک‌گذاری را نیز تشخیص دهند.

منبع

خرید رپید تست سلامت باروری

Share it :

2 فکر در مورد “ علائم باروری زنان چیست؟

  1. مونا گفت:

    برای خرید کیت lh چیکار باید بکنم

    1. muharramnia گفت:

      اندازه گیری مقدار LH می تواند نشانگر خوبی برای دوره تخمک گذاری باشد. شما می توانید رپید تست LH را از این لینک تهیه کنید و با استفاده از نوارهای موجود در کیت مقدار LH را ارزیابی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...